Van uw websitebezoekers betalende klanten maken…

Van uw websitebezoekers betalende klanten maken…

Je hebt dan misschien al
veel mensen die je website bezoeken. Dat is mooi, want daar begint het allemaal mee. Zonder bezoekers op je website, wordt het namelijk lastig verkopen.

Maar, wat dan?
Want, veel bezoekers op je website is natuurlijk leuk, maar als deze vervolgens niks ‘doen’ dan heb je daar niet zo veel aan.

Gelukkig kun je jouw websitebezoekers op een natuurlijke manier beïnvloeden. Zonder dat je zich op een negatieve manier opdringt bij jouw websitebezoekers, want je wilt je bezoekers natuurlijk niet wegjagen.

Sterker nog, door je bezoekers op een natuurlijke, en dus menselijke, manier te beïnvloeden, biedt je jouw bezoekers zelfs extra hulp aan. Je kunt het vergelijken als een bewegwijzering in een winkel, zodat klanten makkelijk kunnen vinden wat zij zoeken. Maar je kunt ze ook wijzen op aanbiedingen, nuttige informatie en andere zaken waar jouw klant ‘iets’ aan heeft.

Heb je er bijvoorbeeld wel eens gedacht
om jouw websitebezoekers iets gratis aan te bieden?

Denk je: “Waarom zou ik dat doen?”, je wilt per slot van rekening betalende klanten krijgen. Maar juist dit gratis ‘iets’ kan ervoor zorgen dat jouw klanten in een later stadium eerder bereid zijn om een order bij je te plaatsen.

Hoe dit werkt?
Door iets gratis weg te geven, maak je gebruik van het principe van wederkerigheid. In onze westerse cultuur wordt ons namelijk geleerd dat we een gunst van iemand beantwoorden met een tegengunst.

Neem nu bijvoorbeeld jouw verjaardag. Wanneer je van iemand een enorm kostbaar cadeau krijgt, wat doet je dan de volgende keer wanneer je naar de verjaardag van die persoon gaat? Neem je dan iets heel onbenulligs mee, of voel je zich ‘verplicht’ om ook met een extra mooi cadeau aan te komen?

Grote kans dat je kiest voor dat laatste. Terwijl niemand je verplicht om dat te doen.

En zo werkt dit ook bij de websitebezoekers.
Wanneer je een gratis advies geeft, een gratis e-book aanbiedt of iets dergelijks, dan zullen jouw bezoekers zich ook eerder geneigd zijn om vroeg of laat iets voor je terug te doen. Zonder dat je daar expliciet om gevraagd hebt.

Naast het principe van wederkerigheid
zijn er nog vijf beïnvloedingsprincipes die je op verschillende manieren kunt toepassen. Het gaat hier om de principes:

Sociale bewijskracht
Commitment en Consistentie
Sympathie
Autoriteit
Schaarste

En vanuit deze basisprincipes, kunnen tot wel 50 afgeleide beïnvloedingstechnieken worden ingezet. Door deze principes juist toe te passen, zal je merken dat het aantal aanvragen of andere conversies per websitebezoeker toenemen.

Hoe werkt dit?
Het toepassen van beïnvloedingsprincipes, is 1 van de 5 onderdelen van een internet marketing strategie. Het maken daarvan is de expertise van een online marketing strateeg.

Deze online marketing strateeg, kan je helpen om deze principes op een effectieve manier toe te passen binnen jouw website. Samen met die persoon ontwikkelt je, vanuit jouw bedrijfsvisie en missie, de stappen uit de strategie. Daarbij komen de online product/marktcombinaties aan bod en breng je de verschillende aankoopprocessen in beeld.

Hierna bepaal je samen waar en hoe je jouw bezoekers wilt beïnvloeden, zodat deze ideeën elkaar gaan versterken. Er ontstaan dan verschillende natuurlijke aankooppaden.

Deze keuzes worden vervolgens
vastgelegd in een schets met aanpassingen voor jouw website. Een wireframe. Zo wordt voor je direct helder hoe jouw website straks gaat werken. Dit is tevens input voor een webdesigner die dit kan uitwerken naar een grafisch ontwerp. Dit grafische ontwerp kan vervolgens worden geïmplementeerd door een webbouwer.

//
//
Inkoopafdeling
voor groothandels
//
Producten
Afdeling verkoop
//
Retourneren
Product retourneren
//
Klantenservice
vraag maar raak!

Heb je een vraag, heb je een waanzinnig idee of heb je een andere vraag? Kom maar op, we horen graag van je!